اقتصاد کلانویدیو

تجارت سه‌جانبه راهکار نوین دلارزدایی

امین اعظمی کارشناس اندیشکده سیاست‌گذاری تهران گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد از کالای اساسی با یورو و درهم وارد می‌شود و سهم یوآن و روبل کمتر از یک درصد است. یعنی ما کالای اساسی را با ارز کشورهای تحریم‌کننده وارد می‌کنیم.

شکل‌گیری روابط سه‌جانبه بانکی بین ایران، چین و روسیه نقش موثری در بی‌اثرسازی تحریم دارد. صادرات و واردات ایران به چین به ترتیب ۴۰ و ۱۶ میلیارد دلار است و تراز تجاری ما مثبت است.

اما تراز تجاری ما با روسیه منفی است و حدود یک میلیارد دلار صادرات و ۳ میلیارد دلار واردات داریم. از طرفی روسیه نیز به چین بدهکار است و این ظرفیت وجود دارد که بخشی از بدهی زنجیره‌ای سه کشور با ارزهای ملی تسویه شود.

در نتیجه ایران می‌تواند یوآن مازاد خود به روبل تبدیل کرده و بخشی از کالای اساسی خود را از روسیه تامین کند. بدین ترتیب هم دلارزدایی رخ داده هم تنوع مبادی واردات کالای اساسی و هم روابط ایران با دو کشور چین و روسیه راهبردی‌تر می‌شود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا