گازویدیو

به نام مهار تورم به کام ثروتمندان/ نئولیبرال ستیزان گرفتار پوپولیسم افراطی

اخیرا فردی به نام همت‌قلی‌زاده در حال مصاحبه با رسانه‌ها و ارائه برخی اطلاعات غلط به آنهاست که هر چند به صورت فاحش با واقعیات نمی‌خواند اما از جنبه پوپولیستی به دل رسانه‌ها و مخاطبانشان می‌نشیند. مثلا به این کلیپ صحبت‌های ایشان در مناظره با دکتر مدنی‌زاده در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نگاه کنید.

 

در این ارائه قلی‌زاده به طرز عجیبی ادعا می‌کند که دولت گاز تولیدی را به قیمت هنری هاب آمریکا به مردم می‌فروشد و این موضوع باعث تورم و افزایش هزینه معیشتی مردم شده است. اما این ادعا چقدر واقعیت دارد؟

تصویر 1، میزان تعرفه گاز خانگی در پلکان‌های مختلف را نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن شیوه محاسبه قبوض گاز و توزیع مشترکان در پلکان‌های مختلف می‌توان تصویر دقیق‌تری از چگونگی قیمت‌ گاز خانگی به دست آورد که در تصویر 2 آورده شده است.

تصویر 1

طبق تصویر 2، قیمت هر متر مکعب گاز خانگی به شرح زیر تعیین شده است:

1- 60 درصد از مشترکان حدود 48 تومان (مشترکان کم‌مصرف پله 1 تا 3)
2- 29 درصد از مشترکان حدود 100 تومان (مشترکان با مصرف متوسط پله 4 تا 6)
3- 10 درصد از مشترکان حدود 260 تومان (پرمصرف پله 7 تا 10)
4- 6 درصد از مشترکان بیش از 600 تومان (بدمصرف‌ها پله 11 و 12)

در زمستان سال گذشته، قیمت گاز طبیعی در هنری هاب آمریکا معادل 11 سنت یا بیش از 3000 تومان بر متر مکعب بوده است، عددی که حتی در مقایسه با تعرفه گاز پرمصرف‌ها نیز با اختلاف بیشتر است.

تصویر 2

دقت کنید که حدود 90 درصد از مشترکان گاز خانگی (پله‌های 1 تا 6)، قیمت هر متر مکعب گاز را کمتر از 100 تومان پرداخت می‌کنند اما خب در اظهارنظرهای آقای قلی‌زاده موضوع هنری هاب مطرح می‌شود تا اذهان عمومی را فریب دهند.

البته اظهارنظر عجیب ایشان درباره تعرفه گاز تنها به این موارد ختم نمی‌شود. در تصویر 3 اعتراض قلی‌زاده به نقره‌داغ مشترکان مرفه پرمصرف را مشاهده می‌کنید.

ماجرا از این قرار است که طبق مصوبه هیئت وزیران برای مشترکان گاز خانگی، آن دسته از مشترکانی که در پله ۱۲ تعرفه قدیم گاز خانگی قرار داشتند، از تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور برای افزایش قبوض گاز مستثنی شدند که معادل ۰.۲ درصد از کل مشترکان یعنی ۴۶ هزار مشترک است.

بدین ترتیب مشترکانی که قبض گاز آنها در زمستان گذشته بیش از ۲ میلیون تومان شده است مشمول تخفیف ۷۰ درصدی نشد و باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند.

تصویر 3

اما چرا همت قلی‌زاده به این موضوع اعتراض می‌کند؟ مگر اتفاقی بدی افتاده که اقشار مرفه‌نشین جامعه که امکانات ویژه برای مصرف گاز دارند و درآمدهایشان دلاری، بهای گاز خود را نه به صورت دلاری و به نرخ هنری هاب بلکه کمی بیشتر از دیگران بپردازند؟ آیا این عادلانه است که افرادی درآمد دلاری داشته باشند و هزینه‌هایشان ریالی محاسبه شود؟ ریشه این تناقض‌ها در شعارها و رفتارهای این جریان چیست؟

کارشناسان اقتصادی و انرژی به خوبی از کژفهمی و پوپولیست‌بازی این جریان آگاه است اما مدتی طول می‌کشد که مردم نیز واقعیت را ببینند.

 

 

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا