گاز

بازی برد-برد تهران و مسکو برای صادرات گاز به پاکستان

قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان به صورت take or pay (بگیر یا بپرداز) است و اگر طرف پاکستانی حاضر به اجرای این قرارداد برای دریافت روزانه ۲۰ الی ۲۵ میلیون متر مکعب گاز نباشد باید معادل ۸۵ درصد گازبها را به عنوان جریمه به ایران پرداخت کند.

اما با دیپلماسی انرژی فعالانه ایران، روسیه حاضر به سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه گاز پاکستان شده است تا با تکمیل آن، هر دو کشور ایران و روسیه بتوانند از طریق خط لوله صلح به پاکستان گاز بفروشند.

در حال حاضر پاکستان با بحران جدی گاز در زمستان پیش‌رو مواجه است و از طرفی روسیه نیز ظرفیت LNG مازاد برای تامین نیاز این کشور را ندارد. همچنین پروژه خط لوله تاپی نیز به دلیل مسائل امنیتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ظاهراً به جز خط لوله صلح، گزینه دیگری برای صادرات گاز به پاکستان موجود نیست.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره همکاری ایران و روسیه برای صادرات گاز به پاکستان توضیح می‌دهد، حتما ببینید.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا