آببین‌الملل

باج ۴۰۰ میلیون دلاری محمدرضاپهلوی به سازمان ملی آب انگلیس

دستگاه دیپلماسی پیگیر بازپرداخت تسهیلات باشد

هشتم آبان‌ماه سال ۱۳۵۳، محمدرضا پهلوی از منابع متعلق به مردم وامی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار به دولت انگلستان پرداخت کرد. ۴۰۰ میلیون دلار از این مبلغ در قالب تسهیلات برای توسعه سیستم آبیاری به سازمان ملی آب انگلستان داده شده است.

وام پهلوی به انگلیس
وام پهلوی به انگلیس

این اتفاق در شرایطی رخ ‌می‌داد، که مطابق آمار سازمان برنامه، بیش از ۱۸ میلیون نفر در روستاها و شهرهای ایران از آب شرب بی‌بهره‌بودند و مرگ و میر ناشی بیماری‌های واگیردار به دلیل مصرف آب آلوده جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار داده بود.

بر اساس جزئیات منتشر شده درروزنامه اطلاعات، چاپ آبان‌ماه ۱۳۵۳، تسهیلات ۴۰۰ میلیون دلاری ایران به دولت انگلیس باید در مدت زمان ۵ سال بازپرداخت می‌شد اما جزئیات مالی از روند بازپرداخت این تسهیلات به دولت ایران وجود ندارد.

با گذشت نیم قرن از پرداخت این وام، دستگاه دیپلماسی کشور باید ضمن بررسی آخرین روند بازگردانی این مبلغ، شرایط را برای تسویه این تسیهلات از سوی انگلیسی‌ها فراهم کند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا