گاز
موضوعات داغ

ایران تنها راه نجات روسیه از بحران مازاد گاز

طبق گزارش اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر، با وقوع جنگ اوکراین، صادرات گاز روسیه به اروپا به میزان ۷۰ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.
تنها گزینه جدی روسیه برای جبران کاهش صادرات گاز خود به اروپا به ویژه در کوتاه‌مدت، صادرات گاز طبیعی به بازار جنوب آسیا و خاورمیانه است؛ چرا که افزایش صادرات به چین و افزایش صادرات از طریق ال.ان.جی زمانبر بوده و همچنين با محدودیت‌های سیاسی و فنی مواجه است.
در این راستا، ایران به علت موقعیت جغرافیایی و روابط سیاسی مناسب و همچنين وجود زیرساخت‌های قابل بهره‌برداری، بهترین گزینه برای صادرات گاز روسیه به شمار می‌رود.
با توجه به نیاز روسیه به ایران باید راهبرد کشور خرید (نه سوآپ) گاز روسیه با دریافت تخفیف باشد تا بدین صورت یک گام جدی به سمت تبدیل به هاب گازی منطقه بردارد.
در جدول، سه گزینه افزایش صادرات گاز روسیه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت آورده شده است که نشان میدهد در کوتاه‌مدت روسیه چاره‌ای جز صادرات به جنوب آسیا و خاورمیانه از مسیر ایران ندارد. هم‌اکنون ظرفیت خرید یا سوآپ گاز روسیه توسط ایران ۲۰ میلیارد متر مکعب است.

 

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا