انتخاب سردبیر

اولین مصاحبه مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی/ از جزئیات راه‌اندازی صندوق تا جایگزینی چهار میلیون بخاری

حسین آب‌نیکی مدیرعامل شرکت‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: با وجود ۲۶ میلیارد دلار طرح بهینه‌سازی مصوب ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، اما کل قراردادهای منعقد شده زیر یک میلیارد دلار بوده و کل بازپرداخت صورت گرفته در این سال‌ها زیر ۲۰۰ میلیون دلار است.

اجرای این طرح‌ها در طول هشت سال گذشته ابتر مانده و نزدیک به صفر بوده است. این امر نشان‌دهنده آن است که بهینه‌سازی مصرف انرژی توان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی را ندارد.

در حال حاضر بالغ بر ۳.۵ میلیون بشکه معادل نفت خام در کشور ظرفیت بهینه‌سازی انرژی وجود دارد. راه‌اندازی صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌تواند چالش‌های فراروی بهینه‌سازی را مرتفع کند.

میزان سرمایه این صندوق با مذاکراتی که صورت گرفته ۳۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده در حالی که رقم اولیه پیشنهادی ۱۰ میلیارد دلار بوده که اکنون به یک میلیارد دلار رسیده است. این صندوق کاملاً توانمند است و می‌تواند بار تأمین مالی و اجرای طرح‌ها را به دوش بکشد.

در طول زمان چهار سال، چهار میلیون بخاری از محل منابع ماده ۱۲ به صورت رایگان جایگزین می‌شود. در حال حاضر بالای ۲۰ میلیون بخاری در کشور وجود دارد که اگر همه بخاری‌ها تعویض شوند، ۸۰ میلیون مترمکعب در ۴ ماه فصل سرد سال صرفه‌جویی انرژی می‌شود.

همچنین شرکت ملی گاز برای این مقدار بخاری و بهبود موتورخانه دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد که همین اقدام باعث می‌شود این طرح به معنی واقعی عملیاتی شود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا