آببین‌الملل

آمریکا فرو می‌نشیند

به گزارش خط انرژی به نقل از نیویورک تایمز، وابستگی به منابع آب زیرزمینی در سطح ایالات متحده که تاکنون باعث رشد و توسعه شهرنشینی و کشاورزی ایالات متحده بوده‌است، با کاهش ذخایر آب زیرزمینی به تهدید جدی تبدیل شده‌است و رفاه مردم را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس مطالعه‌ای که در بیش از 80 هزار چاه در سطح آمریکا صورت گرفته‌است، حدود 50 درصد مناطق مورد بررسی با کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی همراه بوده است و 40 درصد مناطق در بدترین وضعیت ممکن قرار گرفته‌اند.

اثرات این موضوع، به صورت فرونشست زمین نیز ظاهر شده است و در ایالت‌های کالیفرنیا، آریزونا، یوتا، تگزاس و غیره، شکاف‌های زمین، فروچاله‌ها و آسیب به زیرساخت‌ها و تأسیسات بطور جدی نمایان شده‌است.

به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده، فرونشست در سراسر کشور در حال وقوع است و بیش از 80 درصد آن نتیجه استفاده از آب های زیرزمینی است. این سازمان می گوید فرونشست بیش از 12 میلیون هکتار زمین را در سراسر ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس داده های سازمان زمین شناسی ایالات متحده، بیش از یک سوم حجم کل آب آشامیدنی آمریکا از آب های زیرزمینی تامین می شود. با توجه به هزینه کمتر تصفیه و انتقال آب زیرزمینی، جوامع کوچک و روستایی دارای وابستگی جدی به برداشت از چاه‌ها برای تأمین آب شرب دارند.

از سوی دیگر، به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، از تعداد 143070 سامانه‌های تأمین آب ایالات متحده، 128362 سیستم عمدتاً به آب های زیرزمینی متکی هستند. در چنین شرایطی، کاهش ذخایر آب زیرزمینی و به تبع آن فرونشست زمین و از بین رفتن آبخوان‌های آب زیرزمینی، حیات و رفاه مردم این کشور را بطور جدی تهدید می‌کند و به تعبیر مجله نیویورک‌تایمز، آب زیرزمینی در آمریکا به نحوی مصرف می‌شود که گویا فردایی وجود ندارد.
دولت برای مقابله با چنین وضعی، قوانینی را وضع نموده‌است و بعضاً با ساخت و سازهای جدید و توسعه مخالفت می‌کند اما مدیر مرکز آب کلمبیا در دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: رویکرد آمریکا برای تنظیم آب “یک آشفتگی کامل است”.

کاخ سفید نیز در پاسخ به پرسش‌هایی درباره استخراج آب‌های زیرزمینی می‌گوید که قانون زیرساخت‌ها در سال 2021 اعتبارات ذخیره‌سازی، بازچرخانی و نمک‌زدایی آب را افزایش داد که می‌تواند بخشی از تقاضای آب زیرزمینی را کاهش دهد. اما سخنگوی کاخ سفید در خصوص مواضع دولت بایدن در مورد اینکه آیا دولت فدرال چگونه استخراج آب‌های زیرزمینی را تنظیم می‌کند، توضیحی نمی‌دهد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا