اقتصاد کلان

آمار جدید آنکتاد درباره سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

طبق گزارش جدید آنکتاد، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال گذشته میلادی فقط ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این آمار در حالی است که طبق گزارش سازمان سرمایه‌گذاری، ارزش مجوز معتبر صادره برای سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم دو برابر شده و به سالانه ۴.۸ میلیارد دلار رسیده است.

به نظر می‌رسد دولت سیزدهم هنوز راهکار موثری برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران خارجی اجرایی نکرده و ورود سرمایه به کندی انجام می‌شود و یا اینکه شرکت‌‌های خارجی با تزریق قطره‌چکانی منابع مالی به دنبال حفظ پروژه‌ها و منتظر گشایش احتمالی در حوزه تحریم هستند.

البته افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در دوره اجرای برجام نیز ناشی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری «جدید» نبود بلکه سرمایه‌گذاران قبلی از این فرصت برای تکمیل پروژه‌های پیشین خود استفاده کردند که با آغاز تحریم اول متوقف شده بود.

اخیرا جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه ایران در کلاب هاوس نیز رقم جذب سرمایه‌گذاری در دوره اجرای برجام را فقط ۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

حال سوال این است، در شرایط فعلی که پروژه‌های قبلی برای تکمیل سرمایه‌گذاری وجود ندارد و تجربه قبلی خروج آمریکا از برجام و رفتار نامعقول این کشور مقابل چشمان سرمایه‌گذاران خارجی است، احیای برجام چه کمکی در راستای «سرمایه‌گذاری‌های جدید» در کشور می‌کند؟ (گزارش کامل)

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا