انتخاب سردبیر

آفریقا؛ سرزمین فرصت‌ها برای ایران

محسن مقصودی| می‌گویند این ‎آفریقا اصلا چه اهمیتی دارد؟ با همین حرف‌ها، سال‌ها کشور را از «‎سرزمین فرصت‌ها» دور کردند و خبر ندارند در ۲۰ سال اخیر چه رقابتی در دنیا برای حضور و نفوذ در آفریقا شکل گرفته است.

 آفریقا قاره آینده است و رقابت آمریکا، چین، اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، هند، ترکیه، برزیل و سایر قدرت‌ها برای حضور اقتصادی، صادرات و همکاری در آفریقا خیره‌کننده است.

چین در ۲۰ سال اخیر حجم تجارتش با آفریقا بیش از ۲۰ برابر شده معادل ۲۷۰ میلیارد دلار و ۴ برابر آمریکا؛ و رقابتی تنگاتنگ با سهم ۲۸ کشور اروپایی در بازار آفریقا دارد.

گویا در سال‌های گذشته ما با القای غربگرایان در خواب بوده‌ایم و آفریقا با همه بزرگی‌اش، زیر پونز نقشه دیپلمات‌ها و ژنرال‌ها دیده نشده است. ‎آفریقا فقیر نیست بلکه یکی از ثروتمندترین قاره‌هاست.

این را غربی‌ها خوب می‌دانند که سال‌ها با دزدی و غارت ثروت آفریقا پیشرفت کرده‌اند. برعکس استعمارگران، منافع ما اما در بازی ‎برد_برد با کشورهای مستقل و مظلوم آفریقاست.

سفر ‎رئیس‌جمهور ایران بعد از ۱۱ سال به آفریقا اگر چه دیر است اما می‌تواند نقطه عطفی باشد برای حضور راهبردی اقتصادی ایران و تعامل دوجانبه با ۵۴ کشور آفریقایی.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا