پالایش و پخشنفت

آخرین وضعیت 9 پروژه راهبردی صنعت پالایش کشور

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در سال گذشته 9 پروژه دست انجام داشته است که وضعیت پیشرفت آنها به شرح ذیل است:

1- طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به ظرفیت 210 هزار بشکه: واحدهای مهم و اساسی این طرح راه‌اندازی شده است و بقیه واحدها پایین‌دستی آن در سال جاری به مرحله راه‌اندازی و تحویل به بهره‌بردار می‌رسند. نیاز به تاکید است که حدود 32 درصد پیشرفت بخش اجرای پروژه در یک سال گذشته محقق شده است که این امر در شرایط تشدید تحریم‌های بین‌المللی و در مراحل پایانی پروژه بسیار قابل توجه است.

2- طرح احداث واحد تصفیه هیدروژنی ته مانده برج تقطیر (RHU) پالایشگاه اصفهان به ظرفیت 80 هزار بشکه: این طرح توسط شرکت پالایشگاه نفت اصفهان اجرا می‌شود و شرکت مهندسی و ساختمان نفت به عنوان مدیریت طرح در این پروژه شرکت دارد. مراحل طراحی و خرید پروژه با پیشرفت حدود 42 درصد در دست انجام بوده و مراحل ساخت و نصب اخیرا آغاز شده است.

3- پروژه خط لوله بندرعباس مهرآران به طول 240 کیلومتر: این پروژه جزء طرح های مهم و اولویت دار وزارت نفت است که در سال‌های قبل به دلیل مشکلات مربوط به تامین لوله با مشکل و تاخیر مواجه بوده که در یک سال و نیم گذشته با تصمیماتی که در خصوص خرید تختال از بورس و داخلی‌سازی تولید ورق و لوله گرفت شده مشکلات پروژه مرتفع شده است و هم‌اکنون دارای پیشرفت 89 درصدی است که حدود 50 درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.

4- پروژه خط لوله مهرآران رفسنجان به طول 217 کیلومتر: این پروژه نیز در ادامه پروژه بندرعباس مهرآران و با همان شرایط بوده است که با تصمیماتی که در دولت جدید اتخاذ شد مشکل تامین لوله مرتفع شده و هم اکنون پروژه دارای حدود 88 درصد پیشرفت است که حدود 52 درصد آن در یک سال نیم گذشته محقق شده است.

5- پروژه تلمبه‌خانه‌های خط لوله بندرعباس سیرجان رفسنجان به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز: این پروژه نیز در مرحله اجرایی است و تاکنون حدود 50 درصد پیشرفت دارد که حدود 32 درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.

6- پروژه برق‌رسانی به خط لوله بندرعباس، سیرجان، رفسنجان: این پروژه در سال جاری تکمیل و افتتاح شده و آماده برق‌رسانی به تلمبه‌خانه‌ها و تاسیسات میان مسیری خط لوله بندرعباس، سیرجان و رفسنجان است.

7- طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام سبزآب-ری به طول 430 کیلومتر: این طرح هم به دلیل مشکلات مربوط به تامین لوله‌های پروژه در سال‌های قبل با روند بسیار کندی پیشرفت داشته است و تقریبا متوقف شده بود که با تصمیمات اخیر و رفع مشکل تامین لوله روند پیشرفت پروژه بهبود یافته است به صورتی که در حال حاضر دارای 68 درصد پیشرفت است که حدود 23 درصد آن در یک سال و نیم اخیر محقق شده است.

8- طرح تکمیلی احداث خط لوله تبریز ارومیه 250 کیلومتر: این پروژه نیز در سال های گذشته به دلیل مشکلات تحصیل اراضی و مشکلات مالی پیمانکار تقریبا متوقف بوده است، لیکن در حال حاضر با پیشرفت 48 درصد در حال انجام است که حدود 32 درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.

9- طرح احداث خط لوله نایین کاشان ری 420 کیلومتر: این طرح با هدف انتقال فرآورده‌های نفتی از مرکز به شمال کشور احداث شده است که بخش‌هایی از آن در سال‌های گذشته تکمیل شده بود که طی سال جاری کلیه بخش‌های باقیمانده نیز تکمیل و به بهره‌بردار تحویل شده و دارای پیشرفت 100 درصد است و مراحل تسویه حساب با پیمانکار هم در دست اقدام است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا