گاز

مدل اسرائیل برای توسعه تجارت گاز؛ الگویی که در ایران تحقیر می‌شد!

خط انرژی | موضوع تجارت گاز در ایران از مدت‌ها محل نزاع دو دیدگاه فکری است: ۱- صادرات گاز با «خط لوله» و به «همسایگان» یا ۲ـ رویای صادرات LNG به اروپا.

منطقا صادرات گاز در مدل اول نه تنها توجیه اقتصادی بیشتری دارد بلکه باعث وابستگی سیاسی و امنیتی همسایگان به ایران می‌شود.

به طور کلی، با توسعه صادرات گاز با خط لوله، بازار منطقه‌ای شکل می‌گیرد که جهت وابستگی به نفع تولیدکننده گاز است و برعکس آن، در مدل LNG، بازار جهانی گاز تقویت شده که اختیار آن در دست مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

اما مدل دوم، بیشتر از جنبه روس‌ستیزی و رهایی اروپا از وابستگی به گاز روسیه، در حال تئوری‌پردازی برای ورود ایران به بازار اروپا از طریق LNG بود. اما ماجرا زمانی جالب می‌شود که مدل تجارت گاز اسرائیل را بررسی کنیم.

با وجود توانمندی اسرائیل به صادرات LNG به اروپا، اما این رژیم تصمیم گرفته گاز خودش را با خط لوله به مصر و اردن به عنوان همسایگان صادر کند. اکنون این رژیم این دو کشور را وابسته خود کرده و جهت‌گیری سیاسی آنها را تنظیم می‌کند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا