همت مضاعف برای آدرس غلط درباره صادرات نفت و بنزین
به گزارش خط انرژی، سید احسان حسینی خبرنگار نفت خبرگزاری فارس نوشت، روز گذشته مجددا ادعاهایی درباره صادرات ارزان بنزین با قیمت لیتری ۲۷ سنت و فروش دلاری آن به دولت با قیمت ۶۷ سنت مطرح شد و ادعا شد که ایران میتواند نفت خود را به قیمت روز بفروشد ولی درباره بنزین مجبور به اعطای تخفیف کلان است.
در پاسخ، آخرین محموله صادرات بنزین ایران در فروردین ۱۴۰۱ در رینگ صادراتی بورس انرژی و با نرخ لیتری ۷۰ سنت فروش رسید دقیقا معادل قیمت بنزین در فوب خلیج فارس (تصویر 1).
تصویر 1
دلیل میانگین قیمت ۲۷ سنت بنزین در ۱۴۰۱ طبق آمار گمرک نیز مربوط به تحویل محمولههایی بود که در سال ۹۹ و شرایط کرونایی و افت قیمتها به «قیمت ثابت» پیشفروش شده بود.
اگر ایران ناچار به ارائه تخفیف برای بنزین در تحریم باشد، این موضوع باید خود را در آمارهای گمرک در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نیز نشان دهد درحالیکه اینگونه نیست. در تصویر 2، قیمت بنزین فوب خلیج فارس و قیمت بنزین صادراتی ایران طبق ترازنامه انرژی و آمار گمرک آورده شده است.
تصویر 2
تقریبا برابر بودن قیمت بنزین در فوب خلیج فارس و قیمت بنزین صادراتی ایران نشان میدهد که خبری از تخفیفهای کلان در صادرات بنزین نیست و این اختلاف ناچیز نیز میتواند مربوط به فروش بنزین در نوسانات مختلف قیمتی در سالهای مربوطه و یا کیفیت بنزین صادراتی ایران باشد.
از بدیهیات است که هر چه زنجیره ارزش نفت تکمیل شود، تحریمپذیری و هزینههای تحریمی در قالب تخفیف کمتر میشود. یعنی منطقا امکان ندارد که ایران بابت صادرات نفت ۱۰ درصد تخفیف دهد و بابت صادرات بنزین ۶۰ درصد.
قیمت هر لیتر بنزین تحویلی به مردم به طور میانگین لیتری ۲۵۰۰ تومان، معادل ۵ سنت است و اینکه پالایشگاه بنزین را به چه قیمتی به دولت تحویل میدهد صرفا یک عملیات حسابداری بوده و تاثیری بر معیشت مردم ندارد.