بین‌المللگاز

مانده از چین، رانده از اروپا/ چین گاز روسیه را یارانه‌ای می‌خواهد

خط انرژی | دو سال پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که به دنبال حمله نظامی مسکو به خاک اوکراین وضع شد، تاثیر اجرای آنها بر تجارت خارجی دو طرف بیش از پیش نمایان شده است.

چنان که واردات ۱۵۸.۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا از روسیه در سال ۲۰۲۱ به کمتر از ۸۰ میلیارد یورو در ۲۰۲۳ رسیده است.

در مجموع، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، آهن و فولاد و کودهای شیمیایی حدود دو سوم کل واردات اتحادیه اروپا از روسیه را خود اختصاص دادند.

در حالی که روسیه با از دست دادن بازار گاز اروپا به بازار چین امید بسته بود، گزارش‌ها حاکی از به بن‌بست خوردن مذاکرات دو کشور به خاطر درخواست چین برای امتیازات چشمگیر است.

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده است که چین برای دریافت گاز بیشتر از روسیه، قیمت خرید آن را به حدی پایین پیشنهاد داده که تقریبا با گاز یارانه‌ای کرملین برای شهروندان روسی برابری می‌کند.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد، اگرچه این کشور واردات نفت و گاز روسیه را تا حدودی افزایش داده، اما با قیمت بسیار نازلی این محصولات را  در شرایطی خریداری می‌کند که روسیه برای فروش در غیاب بازارهای اروپایی، تنها به پکن متکی شده است.

برای نمونه چین در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و گاز مایع، ال‌ان‌جی، از روسیه به قیمت ۱۹ سنت برای هر متر مکعب خریداری کرده، در حالی که متوسط قیمت گاز در بازارهای اروپایی نزدیک به ۴۳ سنت بوده است.

آمارهای گمرکی چین همچنین نشان می‌دهد، طی سال گذشته میلادی برای هر بشکه نفت وارداتی از عربستان ۸۵ دلار و برای هر بشکه نفت روسیه کمی بیشتر از ۷۶ دلار پرداخت شده است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا