بین‌الملل

مصرف نفت چین از قله عبور کرد/ اتفاقی که همه معادلات را بهم می‌ریزد

خط انرژی | رویترز نوشت، واردات نفت چین به مدت ۱۹ سال متوالی از سال ۲۰۰۱ که تنها ۱.۲ میلیون بشکه در روز بود افزایش یافت تا در سال ۲۰۲۰ به ۱۰.۸۵ میلیون بشکه در روز رسید.

پس از آن حجم واردات چین به دلیل شیوع کرونا برای دو سال کاهش یافت و در نهایت در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود یعنی ۱۱.۲۹ میلیون بشکه در روز رسید.

اما در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴، واردات به ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافته که حدود ۳۲۰ هزار بشکه کمتر از مدت مشابه سال قبل بود.

 کارشناسان معتقدند که افت واردات نفت چین احتمالاً تا حدی ناشی از چندین تغییر ساختاری است که پویایی مصرف سوخت چین را تغییر می‌دهد.

شاید بزرگ‌ترین عاملی که ممکن است بر واردات نفت خام در سال ۲۰۲۴ و سال‌های آینده تأثیر بگذارد، گذار چین به توسعه خودروهای انرژی جدید (NEVs) است که شامل خودروهای تمام الکتریکی و کامیون‌ها و هیبریدی می‌شود.

بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان چین، فروش خودروهای سواری NEV در ماه جولای برای اولین بار از فروش موتورهای احتراق داخلی (ICE) فراتر رفت.

فروش NEV های مسافری در ماه جولای ۸۵۲ هزار دستگاه بود که ۵۳.۵ درصد از کل فروش ۱.۵۹۵ میلیون خودرو را تشکیل می‌دهد.

چین همچنین مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا از خودروهای قدیمی‌تر و کم‌بازده به خودروهای NEV یا خودروهای کارآمدتر ICE روی آورند.

در این ماه پکن یک برنامه تجارت پیشرفته را اعلام کرد که به هر کسی که خودروی قدیمی‌تری را اسقاط می‌کند و آن را با NEV جایگزین می‌کند، ۲۰ هزار یوان (۳۸۰۵ دلار) پرداخت می‌کند.

تقاضای دیزل چین نیز در حال کاهش است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده گزارش داد که تقاضای گازوییل در ژوئن ۱۱ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و به ۳.۹ میلیون بشکه در روز رسید.

این موضوع از دو عامل ناشی می‌شود: کاهش سرعت ساخت‌وساز و تغییر به LNG در کامیون‌ها.

در حالی که ممکن است ساخت‌وساز و به طور کلی فعالیت اقتصادی چین در ماه‌های آینده بهبود یابد، این احتمال نیز وجود دارد که روند استفاده از LNG در کامیون‌ها تسریع شود.

چین ترجیح می دهد به سرعت به سمت استفاده از برق در سیستم حمل‌ونقل خود حرکت کند، حتی اگر اکثر این نیرو از زغال‌سنگ آلاینده بیشتر تولید شود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. تیتری که نوشتید با متن‌ همخوانی نداره. از قله عبور کرد بیشتر افزایش رو به ذهن آدم میاره؛ گرچه احتمالا منظور شما اینه که به اوج رسید و الان داره برمیگرده. به نظرم تیتر مناسب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا