نفت

خداحافظی با وزیری که دیپلماسی انرژی را احیا کرد

خط انرژی | وزارت نفت جواد اوجی دیروز به پایان رسید و حال یک کارنامه ۳ ساله از او باقی‌ مانده. اگر از امور و آمار روتین گذر کنیم، در حوزه دیپلماسی انرژی یک تغییر ریل اساسی رخ داد، به گونه‌ای که حتی محسن پاک‌نژاد وزیر جدید نفت نیز خود را دنباله‌روی آن معرفی کرد.

افزایش تولید نفت یکی از اقدامات مثبتی بود که از ۲.۱ در خرداد ۱۴۰۰ به ۳.۴ در تیر ۱۴۰۳ رسید و ۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش داشت. البته این اتفاق به پشتوانه بازارسازی نفت و افزایش ۱۵۸ درصدی میانگین سالانه صادرات نفت و رسیدن به عدد ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز رخ داد.

در این دوره صنعت نفت ایران با حضور در پروژه‌های خارجی از تعمیرات پالایشگاه ونزوئلا و صادرات فراورده و تجهیزات در بازار کارائیب تا صادرات کاتالیست به روسیه، به یک صنعت بین‌المللی تبدیل شد و در هر سفر خارجی، صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی یکی از محورهای اصلی گفتگو بود.

امضای ۲۵ قرارداد به ارزش ۱۰.۴ میلیارد دلار و ۶۶ تفاهم‌نامه به ارزش ۶۲ میلیارد دلار با کشورهای خارجی آن هم در شرایط تحریم یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود.

امضای ۳.۵ میلیارد دلار قرارداد توسعه میادین با روسیه و افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در تعامل با روس‌ها، ۲ برابر شدن فروش نفت به چین نسبت به دوره برجام و جهش صادرات خدمات فنی و مهندسی از هیچ به ۱.۵ میلیارد دلار از نکات جالب توجه است.

احیای روابط گازی با ترکمنستان و پاکستان، وصول بخشی از طلب گازی از عراق، فروپاشی ادعای ۳۲ میلیارد دلاری کرسنت، بازگشت اموال بابک زنجانی و امضای توافق راهبردی انتقال گاز از روسیه تنها مرور تیتروار برخی از این اقدامات است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. اشتباه و خطا اوجی زیاد بود یکی انتخاب علی عسکری به عنوان پتروشیمی خلیج فارس که خرید باشگاه استقلال از پول صندوق نفت و دیگری نابودی بازنشسگان مظلوم نفت

  2. افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران نتیجه وضعیت جهانی و جنگ روسیه و اوکراین بوده است.
    جهان غرب در گردهمائی گروه ج۷ تصمیم وگرفتند به صادرات نفت ایران چراغ سبز نشان دهند و روسیه را تحریم کردند والا ایران و اوجی کاری نکردند

  3. اوجی دیدی چه زود چرخ زمانه چرخید و زودتر از آن که فکر میکردی منصب را تقدیم کردی ورفتی.اما بدان دعای بد ۲۷۰۰۰خانواده بازنشسته کد۲۳ پشت سرت هست.چون بی لیاقت بودی شهامت نداشتی باآن همه فریاد گوش شنوا وعقیده راسخی نداشتی که مطالبات برحق این جمعیت عظیم رابطه‌ی.ماکه نمیبخشیم مطمئن باش خدا هم ازحق این جمعیت نمیگذره.

  4. خدا قوت قهرمان و خداحافظ مرد خستگی ناپذیر شما درکنار جمهور شهید پله های ترقی کشوررا تقویت نمودین وخودرافدای کشور نمودین و امروز چه غریبانه بدون جمهور صندلیهارا جا گذاشتین واز پله های وزارتخانه قهرمانه باکوله باری از تجربه پایین می‌آید خسته نباشید برادر اوجی عزیز

  5. بسیار عالی.بامافیای پشت صحنه مدیریت نفت مبارزه کنید.نگذارید سرنوشت سرمایه ملی نسل حاضر واینده بدست نااهلان بیفته.نگذارید کرسنت ها تکرار بشه.رانت خوارها حاکم بشوند.سوئ مدیریت زمان روحانی دوباره اتفاق بیفته..واین یعنی رسالت یک مسلمان اربعینی‌خداقوت

  6. انرژی را نابود کرد . نفت مفت و حراج شده . در خیابان هم حراج می کرد می خواستند .یک ریال خیر نداشت .سوخت نیرو گاهها را هم نتوانست تامین کند .

  7. فقط معلوم نیست این سیاست ها در سوییس پیاده شده یا ایران ؟!شاید در ایران پیاده شده در سوییس نتیجه داده !! مردک متوهم مردم زیر بار فقر و فاقه کمرشان شکسته تو از چی حرف میزنی ؟

  8. بجز بنیاد شهید و وزیر ارتباطات و وزیر کار و تعاون وامور اجتماییبقیه همه کار کردن وتا حد توانشان کار کردن مایه گذاشتن بقیه نه بیش از آن توانش را نداشتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا