برق

برنامه علی‌آبادی برای وزارت نیرو چیست؟ / رونمایی از دو نقد و یک برگ برنده

روز گذشته عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهاد نیرو در کمیسیون انرژی برنامه خود را ارائه کرده و با قاطعیت، رای موافق نمایندگان را دریافت کرد.

طبق برنامه وی، ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر و حرارتی در دولت چهاردهم به ترتیب ۱۱ و ۲۳ گیگاوات افزایش خواهد یافت.

میزان سرمایه موردنیاز برای افزایش ۲۳ گیگاواتی برق حرارتی در برنامه وی ۱۱.۵ میلیارد دلار تعیین شده که ۶ میلیارد دلار از بخش خصوصی، ۳ میلیارد دلار توسط صنایع و ۲.۵ میلیارد دلار از دولت تامین شود.

نقد اول درباره کم‌برآورد از میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز بوده و این رقم به ازای هر گیگاوات افزایش ظرفیت حدود ۱ میلیارد دلار است نه نصف این رقم.

نقد دوم نیز به عدم توانمندی بخش خصوصی و دولت در تامین مالی طرح‌هاست. اما وزیر پیشنهادی نیرو عنوان کرد که اجازه صادرات برق به بخش خصوصی را داده تا این پروژه‌ها جذابیت پیدا کنند.

البته وعده مجوز صادرات برق به بخش خصوصی در همه دولت‌ها داده و اجرایی نمی‌شود اما با توجه به سابقه حضور علی‌آبادی در گروه مپنا، او از همه برای اجرای این ایده مصمم‌تر است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا