گاز

قطار بهینه‌سازی مصرف گاز بالاخره حرکت کرد

با پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی، «نبود تضمین در بازگشت سرمایه» به عنوان اصلی‌ترین مانع در مسیر اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی برداشته شد

«گاز 28 میلیون نفر در ایران در سرمای زمستان قطع شد»، این جمله می‌تواند تیتر رسانه‌های کشور در سال 1420 باشد؛ سالی که طبق گزارش صندوق توسعه ملی تقاضا برای گاز روزانه حدود 1.5 میلیارد متر مکعب و تولید ایران کمتر از 500 میلیون متر مکعب خواهد بود.

 

طبق محاسبات، ناترازی گاز در زمستان امسال حدود 10 میلیارد دلار از محل مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها به کشور خسارت زده، معادل یک سوم درآمد نفتی ایران؛ درحالیکه آمار ترازنامه انرژی نشان می‌دهد که می‌توان با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی، مصرف گاز خانگی را به نصف رساند.
در این راستا، هفته گذشته برای نخستین بار گواهی صرفه‌جویی گاز معادل 10 میلیارد متر مکعب در بورس انرژی پذیرفته شد.
طبق اعلام مدیرعامل بورس انرژی ایران علی نقوی، هر یک ورقه گواهی صرفه‌جویی معادل یک مترمکعب گاز است که به سرمایه‌گذار پروژه بهینه‌سازی اعطا می‌شود.
با توجه به نیاز برخی صنایع به گاز طبیعی، خریداران بالقوه‌ای برای این گواهی‌ها وجود دارد.اصلی‌ترین دلیل توقف پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز، نبود تضمین برای بازگشت سرمایه در این پروژه‌هاست، به گونه‌ای که بعد از تحقق صرفه‌جویی نه «انرژی صرفه‌جویی شده» و نه «ارزش معادل آن» توسط دولت به سرمایه‌گذار اعطا نمی‌شود.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در عمل بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی پس از گذشت ۶ سال فاقد هرگونه عملکرد بوده اما حال قرار است با پذیرش و صدور گواهی صرفه‌جویی گاز به سرمایه‌گذار و فروش این گواهی در بازار بورس انرژی به صنایع، بازگشت سرمایه پروژه‌های بهینه‌سازی ضمانت شده و قطار بهینه‌سازی به حرکت دربیاید.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا