پالایش و پخش

بودجه ساخت سالانه یک میلیون مسکن چگونه دود می‌شود

طبق آمار وزارت نفت، مصرف غیربهینه بنزین و گازوئیل در ناوگان حمل‌ونقل منجر به هدررفت سالانه 20 میلیارد دلار سوخت در کشور شده است در حالی که با احیای آن می‌توان بودجه احداث سالانه یک میلیون مسکن را تامین کرد.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، «صبح که بیدار شدم نماز صبح بخوانم دیدم زیرنویس کرده که بنزین دیشب گران شده است. برایم این عجیب بود که چرا شب به من نگفتند. پس اینکه من می‌گویم صبح متوجه شدم، راست و دقیق است». این جمله آخرین اظهارنظر حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق درباره وقایع آبان 98 بود که در هفته گذشته منتشر شد.

 

اما آبان 98 در شرایطی رخ داد که مصرف روزانه بنزین در حال پیشی‌گرفتن از تولید بود، اتفاقی که هم‌اکنون نیز رخ داده و طبق اسناد منتشر شده وزارت نفت، سال قبل 4 میلیارد دلار برای واردات و تامین بنزین و گازوئیل مازاد بر تولید متعارف پالایشگاه‌ها هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش جلیل سالاری دلیل وضعیت ناترازی سوخت در کشور را خودروهای بی‌کیفیت در ایران می‌داند. به گفته وی اگر خودروهای شخصی به‌صورت استاندارد بنزین مصرف کنند، با صرفه‌جویی روزانه حدود 40 تا 50 میلیون لیتر، می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم.

طبق آمار هم‌اکنون روزانه حدود 64 میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود. خودروهای سنگین در کشور در هر 100 کیلومتر 65 لیتر سوخت مصرف می‌کنند که استاندارد جهانی آن 30 لیتر است.

بدین ترتیب، اگر ناوگان سبک و سنگین استاندارد شود، ایران می‌تواند روزانه 45 میلیون لیتر بنزین و 35 میلیون لیتر گازوئیل صادر کند که با یک محاسبه سرانگشتی، ارزآوری آن سالانه 20 میلیارد دلار خواهد بود؛ بیش از نیمی از درآمد نفتی ایران.

اما با این میزان ارزآوری چه کاری می‌توان انجام داد؟ اگر در طرح نهضت ملی مسکن، قیمت هر متر خانه را بین 10 تا 15 میلیون تومان در نظر بگیریم و متراژ خانه را 100 متر، هزینه ساخت سالانه یک میلیون مسکن با نرخ دلار 60 هزار تومان، 20 میلیارد دلار می‌شود.

به بیان ساده، خودروهای بی‌کیفیت و بی‌توجهی به بهینه‌سازی مصرف سوخت باعث شده سالانه بودجه ساخت یک میلیون مسکن 100 متری هدر برود بدون اینکه رفاهی برای مردم داشته باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا