اقتصاد کلان

با تثبیت قیمت انرژی در مجلس هفتم مخالف بودم

همت قلی‌زاده کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار خط انرژی در پاسخ به اینکه در فضای رسانه، وی را به عنوان یکی از فعالین اقتصاد تثبیت‌گرا معرفی می‌کنند، گفت: چیزی به عنوان تثبیت در اقتصاد وجود ندارد و حتی در مجلس هفتم بنده به عنوان یکی از مخالفین تثبیت قیمت انرژی بودم.

وی با اشاره به ناترازی و بحران انرژی در کشور افزود: بنده با کلمه بحران در انرژی موافقم نیستم و اعتقاد داریم که در این حوزه با مشکلاتی روبرو هستیم و کلمه ناترازی انرژی را به معنای کمبود در عرضه انرژی می توانم بپذیرم.

قلی زاده گفت: نارکارآمدی در حوزه انرژی، هم در سمت عرضه و هم در سمت تولید است. چنانچه به اندازه خوراک نیروگاه‌ها اتلاف انرژی دارم اما مردم انرژی را هدر نمی‌دهند چنانچه کمترین مصرف برق جهان را داریم.

این کارشناس انرژی، در ارتباط با شکل‌گیری بازار انرژی انرژی گفت: موضوع قیمت نسبی مربوط به یک اقتصاد بازارمحور است و در اقتصادهای بازارمحور، اگر متغیرهای اقتصادی را تغییر بدهی، مابقی متغیرها نیز به صورت خودکار، تغییر می‌کند اما در رابطه با ساختار انرژی ایران، انرژی در انحصار شرکت ملی نفت ایران است و بازار انرژی در این موقعیت شکل نخواهد گفت.

قلی زاده با اشاره به نحوه تشخیص قیمت انرژی گفت: مشخص کردن قیمت انرژی بسیار سخت است و تاکنون راه حل‌‎های مناسبی را طی نکردیم لذا باید به گذشته برگردیم و اشتباهات گذشته را جبران کنیم.

وی ادامه داد: انرژی می‌توانست در برنامه توسعه‌ای کشور به عنوان اهرم قدرت محسوب شود اما این مزیت، سال‌هاست که از دسترس خارج شده است.

قلی زاده با اشاره به تعیین قیمت بنزین با توجه به تورم گفت: نرخ 1500 تومانی بنزین باید حذف شود و قیمت بنزین تک نرخی شود، قیمت مدنظر بنده برای بنزین در سال 1403 تک نرخی برابر با 3000 تومان است و این موضوع به معنای افزایش قیمت با تورم است و دو نرخی عامل فساد است. اگر بنزین با نرخ تورم رشد می‌کرد در حال حاضر مشکل قیمت‌گذاری بنزین را نداشتیم

وی با اشاره به این نکته که انرژی می‌توانست، محور توسعه کشور باشد، گفت: باید در حوزه بهینه‌سازی ابتدا به تولید توجه کنیم، چنانچه بیشترین هدررفت انرژی در کشور نیز در حوزه تولید است.

این کارشناس انرژی افزود: در حوزه بهینه‌سازی باید ساختاری ایجاد کنیم که متولی امر بهینه‌سازی زیر نظر وزارت نفت و نیرو نباشد در این صورت می توانیم پروژه‌های بهینه‌سازی را پیش ببریم و فراموش نکنیم که مردم مقصر بد مصرفی نیستند.

این کارشناس ادامه داد: خام‌گرا بودن صنایع ایران، به واسطه رانت انرژی است و این موضوع سبب شده که در این صنایع بهره‌وری نداشته باشند و محصولات خام و نیمه‌خام تولیدی خود را با قیمت‌های جهانی صادر کنند.

قلی‌زاده در ادامه به قاچاق سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: قاچاق آنگونه که اعلام شده برای سوخت وجود ندارد و فقط آن را در فراورده‌هایی مانند گازوئیل و بنزین داریم، آن هم با توجه به سامانه‌های نظارتی و کنترلی موجود، امکان وقوع آن بسیار کم است چراکه این سامانه‌ها مانع قاچاق می‌شوند.

وی در پایان گفت: شوک‌درمانی سبب می‌شود که مردم در برابر دولت و دولت در برابر مردم قرار گیرد، اصل مشکلات کشور نیز در حوزه مدیریت اقتصاد کشور است و نه تحریم، چرا که ایران را نمی‌شود به راحتی تحریم کرد، از طرفی، تورم‌های بالا فرصت‌های اجتماعی را از ایران گرفته و کشور را تا به این نقطه رسانده است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا