برق

گره کور نیروگاه ذغالسوز در ایران

ذغالسنگ سهم ویژه‌ای در سبد سوخت نیروگاهی دنیا دارد و ۳۶ درصد از برق جهان علی‌رغم شعارزدگی تولید برق پاک همچنان بر پایه سوزاندن ذغال تولید می‌شود؛ با این وجود، سهم ذغالسنگ در تولید برق نیروگاه‌های ایران صفر مطلق است و باوجود تلاش‌ها برای ساخت این مدل نیروگاهی در کشور همچنان هیچ واحد تولید برقی از ذغال برای تولید انرژی استفاده نمی‌کند.

اگر از سیاست «مشت نمونه خروار» استفاده کنیم، توسعه نیروگاه‌های ذغالسوز در کشور مشابه تجربه ساخت نیروگاه‌ ذغال‌سنگ طبس است. نیروگاهی که فرآیند ساخت آن از سال ۱۳۸۷ کلید خورد و مقرر بود این پروژه در بخش تجهیزات اصلی «EP» با تامین مالی کشور چین به پیش برود اما طرح در مرحله اول به دلیل انصراف بانک صادرات از عاملیت فاینانس متوقف شد.

پس از انعقاد برجام، ساخت نیروگاه طبس بار دیگر با تمرکز بر استفاده تامین مالی کشور چین این بار با عاملیت بانک پاسارگاد کلید خورد اما با خروج آمریکا از برجام، به دلیل رسمی بودن قرارداد ساخت، بار دیگر شاهد توقف پروژه بودیم. پس از این مرحله مقرر شد، فرایند ساخت نیروگاه از محل منابع عمومی دولت به پیش برود اما در این مسیر یک مسئله دیگر سد راه ساخت نیروگاه طبس قرار گرفت.

با توجه به اینکه در مرحله آخر ساخت نیروگاه ذغالسوز، مپنا به عنوان پیمانکار بخش اصلی برگزیده شده بود، نداشتن فناوری ساخت بویلر نیروگاه‌های ذغالسنگی در این شرکت بار دیگر ساخت نیروگاه طبس برای سومین بار متوقف شد و فرآیند توقف این نیروگاه همچنان ادامه دارد.

با توجه به در دسترس بودن فناوری بویلر در کشور چین، تاکنون ۲ بهانه به عنوان نرفتن به سمت واردات فناوری ساخت بویلر از مسیر شرق توسط کارفرما و پیمانکار پروژه طبس مطرح شده است. اولین بهانه عدم تطبیق استاندارد زیست‌محیطی بویلرهای ساخت کشور چین با استانداردهای ایران است و دومین بهانه که اخیر مطرح شد، خودداری شرکت شانگهای الکتریک از ارائه مستقیم بویلر به ایران و نیاز به انعقاد قرارداد با یک شرکت واسط چینی است.

پیشتر وعده افتتاح نیروگاه ذغالسوز طبس در سال ۱۴۰۳ داده شده بود اما با وجود پیشرفت گزارش شده ۷۰ درصد در بخش تجهیزات جانبی به نظر می‌رسد، عزمی در هیچ یک از اعضای سازنده نیروگاه طبس برای تکمیل این پروژه راهبردی وجود ندارد.

این شیوه برخورد با نیروگاه طبس سبب شده تا امکان توسعه نیروگاه در این منطقه با توجه به ذخایر ذغالسنگ موجود و مصوبه شورای عالی انرژی به منظور ساخت ۵ هزار مگاوات این نوع نیروگاه تا سال ۱۴۲۰ به امری فراموش شده بدل شود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا