بین‌الملل

طراحی، ساخت، شلیک!

سناریوی طراحی و ساخت انواع سلاح‌ها در کشور، باعث تنوع بخشی به سلاح‌های نیروهای مسلح کشورمان شده است و از اصلی‌ترین استراتژی‌های نیروهای مسلح، تولید سلاح‌های تک تیرانداز با استفاده از تجربیات متخصصان داخلی است و میتواند یکی از گزینه‌های اصلی صادرات سلاح برای ایران باشد که پس از رفع تحری‌های تسلیحاتی ایران در سال ۹۹، فرصت بسیار مناسب صادراتی در این صنعت برای ایران ایجاد شده است.

ایران در سال‌های تحریم هم تسلیحات زیادی به کشورهای مختلف فروخته و آمار دقیقی از این معاملات در دسترس نیست. اما برخی منابع مدعی هستند تنها در سال ۲۰۱۴، ایران حدود ۱۰ میلیون دلار تسلیحات به عراق فروخته است.

سلاح‌های تک تیرانداز با کالیبر بالا ، معمولا از کالیبر ۱۲.۷ میلیمتری استفاده می‌کنند و استفاده از کالیبر بالاتر، نیاز به دانش فنی، استراتژی نظامی/ اقلیمی و تجربه بالا در ساخت اسلحه را نیاز دارد.

صنایع دفاع، در ابتدا اسلحه کالیبر سنگین HS.50 را تهیه کرد و با مهندسی معکوس، این اسلحه با کالیبر ۱۲.۷، تجربه خوبی برای مهندسین ایرانی رقم زد و در نتیجه آن اسلحه تک تیرانداز شاهر با کالیبر ۱۴.۵ میلیمتری ساخت جهاد خودکفایی نزاجا، اسلحه تک تاب با کالیبر ۲۰ میلیمتری ساخت وزارت دفاع‌، اسلحه تک تیرانداز حیدر با کالیبر ۱۲.۷ ساخت جهاد خودکفایی نزاجا و اسلحه تک تیرانداز هویزه ساخت صنایع دفاع، طراحی و ساخته شد.

همچنین جهاد خودکفایی نزاجا، اسلحه 《باهر》با وزن ۶۲ کیلوگرم را در سال ۹۴ برای مقابله با بالگردها طراحی کرد که پس از تست‌های موفق، به عنوان سلاح مناسب برای مقابله با خودروهای نفربر و زرهی(بجز تانک) مورد استفاده قرار گرفت.

گلوله این اسلحه ۲۳ میلیمتری است که این کالیبر، مناسب ضدهوایی و نصب روی جنگنده‌ها است و ساخت یک سلاح بر پایه این کالیبر، نبوغ متخصصین داخلی را نشان می‌دهد. در حقیقت، اسلحه باهِر یک توپ تک تیرانداز است و هیچ مشابه عملیاتی در دنیا ندارد و عنوان قوی‌ترین، سنگین‌ترین و خاص‌ترین سلاح تک تیرانداز دنیا را برای خود به ارمغان آورد.

اما تجربه موفق ساخت اسلحه‌های تک‌تیرانداز داخلی، به اینجا ختم نشد و تک تیرانداز صیاد، معروف‌ترین سلاح تک تیرانداز ایرانی‌ست که در سراسر خاورمیانه میتوان مشاهده کرد.

این سلاح تک‌تیر آنتی متریال، داستانی متفاوت دارد و ریشه تولید این سلاح به خرید ۸۰۰ قبضه اسلحه اشتایر اچ‌اس ۵۰ در سال ۲۰۰۵ به ارزش ۸ میلیون دلار با کشور اتریش، که برای مقابله با قاچاقچیان مرزهای ایران با پاکستان، عراق، افغانستان و ترکیه خریداری شد بازمی‌گردد. مهندسین کشورمان با مهندسی معکوس این سلاح، توانستند با تغییرات گسترده ای که روی آن پیاده سازی کردند، به تولید انبوه این سلاح در مجموعه ساصد دست یابند. صیاد با قبضه تپانچه ای شکل، طراحی مخروطی و طول بیشتر لوله، تغییرات ظاهری زیادی با نسخه اتریشی خود پیدا کرد و حتی این محصول برای فروش جهانی نیز عرضه گردید.

اسلحه های آنتی متریال، در درگیری های مدرن کاربردهای بسیار زیادی دارند که میتوان به هدف گرفتن خودروهای زرهی سبک، خودروهای بمب گذاری شده، و اهداف داخل ساختمان اشاره کرد. از این رو، صیاد به دست گروه های مختلفی از جمله، حماس در نوار غزه، حزب الله در سوریه و لبنان، حوثی های یمن، ارتش سوریه، نیروهای حشد الشعبی و دیگر نیروهای مسلح عراق که مورد تایید ایران بودند رسید که نشان از ارزان بودن و دقیق بودن این سلاح دارد. همچنین تاثیرات روانی حضور یک تک تیر انداز مجهز به کالیبر  BMG.50 در میدان نبرد و توانایی ورود به جلیقه های ضد گلوله، از عوامل مهم استفاده از صیاد در میدان های نبردی نظیر غزه است که پیشروی های ارتش اسرائیل را بسیار کند تر میکند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا